İslam Tarihi – 17 soru
1. İslâmiyet’in ilk yıllarında Arapların özgün bir mimarileri yokken, giderek mimaride belirgin bir Arap sanatı ve üslûbu doğmuştur.
Bu kültürel gelişmeyi sağlayan başlıca etken aşağıdakilerden hangisidir?
A) Çok tanrılı dinler
B) Eski Arap uygarlığı
C) Arap - Çin ilişkileri
D) Fethedilen ülkelerin kültürleri
E) Hellen uygarlığı
(1986 - ÖSS)
Arap sanatı başlangıçta önemli bir nitelik taşımazken Emevi ve Abbasilerle birlikte büyük bir gelişme göstermiştir. Bunda en önemli etken fethedilen Sasani, Bizans ve Mısır’ın mimarilerinin etkisiyle özgün bir Arap mimari tarzının doğmasıdır.
2. İslâmiyet’ten önce Mekke’yi ziyarete gelen Araplar, kurdukları büyük panayırda alışveriş yaparlar, eğlenceler ve spor karşılaşmaları düzenlerler, sonra da Kâbe’deki putları ziyaret ederlerdi.
Aşağıdakilerden hangisi bu parçadan çıkarılabilecek bir sonuç değildir?
A) Mekke’nin kutsal olduğu
B) Arapların ticarete önem verdikleri
C) Arapların çok tanrılı dinlere inandıkları
D) Kutsal yerlerin ziyaret edilmekte olduğu
E) Araplar arasında siyasi birlik bulunduğu
(1987 - ÖSS)
Bu tip sorular, soruda verilen metne göre cevaplanacak tiptendir. Burada yapılacak en önemli şey şıklara karşılık gelen anahtar kelimeleri bulmaktır:
A seçeneği için, Kâbe’deki putların ziyaret edilmesi
B seçeneği için, kurulan panayırda alışveriş yapmaları
C seçeneği için, Kâbe’deki putlar
D seçeneği için, putların ziyaret edilmesi, karşılık gelmektedir. Görüldüğü gibi E seçeneği dışarıda kalmaktadır.
3. Aşağıdakilerden hangisi Mekkelilerin, Hicret’ten sonra Medine’de toplanan Müslümanları bir güç olarak kabul ettiklerini gösteren bir kanıt değildir?
A) Kervan ticaretini sürdürmeleri
B) Medinelilere karşı Uhud Savaşı’nı yapmaları
C) Müslümanlara karşı baskılarını artırmaları
D) Müslümanların Kabe’yi ziyaretlerini engellemeye çalışmaları
E) Hz. Muhammed’le Hudeybiye Antlaşması’nı imzalamaları
(1990 - ÖSS)
Hicret’ten sonra Medine’de bir İslâm Devleti kurulmuştur. Bu devletle Mekkelilerin mücadeleleri, Arap Yarımadası’nın fethinin tamamlanmasına kadar sürmüştür. Bu arada savaşlar sırasında Arapların en önemli etkinliği olan kervan ticareti ise devam etmiştir.
B, C ,D ve E seçeneklerine bakılırsa bunların iki taraf arasındaki mücadelenin birer aşaması olduğu görülür.
4. Hicret’ten sonra Hz. Muhammed Medine halkına, savaşlara kimlerin katılacağına karar verme yetkisinin kendisine ait olduğunu, Müslüman olsun olmasın herkesin eşit haklara sahip olacağını, dış baskılara karşı birlikte hareket edileceğini duyurmuştur.
Bu duyuru aşağıdakilerden hangisine bir kanıt olabilir?
A) Hicretin, yeni bir takvimin başlangıcı kabul edildiğine
B) Yeni bir devletin temellerinin atılmakta olduğuna
C) Ülke savunmasının Müslümanlara bırakıldığına
D) Askerliğin meslek haline getirildiğine
E) Askeri ve siyasi işlerin birbirinden ayrıldığına
(1992 - ÖSS)
Hz. Muhammed Hicret’ten sonra Medine’ye sahip çıkarak, şehri korumaya yönelik önlemler almıştır. Yeni bir dinle birlikte yeni bir devletin de kurulmuş olduğunu Medine’de yaşayan halka ilan etmiştir.
A, D ve E seçenekleri tarihsel bakımdan Hz. Muhammed’den sonra meydana gelen olaylardandır. C seçeneği ise, soruda verilen Müslüman olsun olmasın ifadesine terstir. Dolayısıyla bu seçenekler cevap olamazlar.
5. Yeni bir felsefi görüşü veya sanat akımını yaymaya çalışanlar gibi Hz. Muhammed de İslâm dinini yayarken başlangıçta büyük tepkiyle karşılaşmıştır.
Bu duruma bakarak aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
A) Toplumların alışkanlıklarını değiştirmek zordur.
B) Sosyal gelişmeler kentleşmenin bir sonucudur.
C) Dinde, düşüncede ve yönetimde eski uygulamalar geçerlidir.
D) İnsan hak ve özgürlüklerinin belirli sınırları vardır.
E) Sanat etkinliklerinde dinlerin etkisi vardır.
(1993 - ÖSS)
Yeni bir din, sanat ve düşünce akımını kabul ettirmek oldukça zordur. Tarih boyunca bu durum devam etmiştir. Hz. Muhammed kendisini çok iyi tanıyan ve hatta Muhammed-ül Emin diyen Mekkelilere karşı